In de Media - Press
Fons Vandergraesen schreef deze recensie n.a.v. de opening van de groepstentoonstelling in GC De Oude Pastorie (Nieuwenrode) in mei 2019:
Tania Verhasselt is moeilijker in een doosje te vatten. Ze is een duizendpoot vol creativiteit, vol onderzoekend en anaylserend talent. Ze absorbeert, ze zuigt de buitenwereld naar zich toe, verinnerlijkt en creëert.
Ze werkt met mixed media. Ze naait, ze schildert, ze tekent, ze perst, lijmt, ze knipt, versnippert, plakt, ze stelt samen. Laag op laag. Heel intuïtief, organisch, onderzoekend met oog voor abstracte composities in diverse dimensies. Haar werken zijn composities vol gevarieerde materialen en behandelingen. Haar werken krijgen reliëf, volume en vertellen een abstract, experimenteel verhaal. Op de eerste verdieping hangen twee werken naast elkaar waarin ze het verhaal vertelt van de vergeten stofjes. Op een groot zwart vlak plakt ze vergeten stukjes stof. Ze werden verwaarloosd, weg geworpen, bijna vernietigd. Tania redde hun leven en schonk ze een nieuwe toekomst. Ze verknipt ze, plakt en naait ze in eindeloze variaties tot een groter geheel. Een mensenmassa, een oneindigheid, een zee. Geduldig, ambachtelijk met verfijnde materiekennis. Een pareltje van hoe uit het niets een organisch geheel kan groeien dat mooier is dan de deeltjes. Hieruit blijkt ook dat ze een uitgesproken gevoel heeft voor compositie, voor ritme en beweging, voor de organische dynamiek van haar materialen.
Tania vertelt een gevarieerd verhaal vol levenswijsheid, waar het zoeken en ontdekken op zich betekenis krijgen. De betekenis zit in de handeling, in het persen en zeefdrukken, in de verwerking van bladeren, in het gebruik van rubber en synthetische stoffen. Niet in het resultaat. De betekenis zit in de artistieke tocht, niet in de eindbestemming. Daardoor is haar artistieke queeste ook altijd verrassend en vernieuwend.
Fons Vandergraesen is oud-docent Nederlands aan de Hogeschool-Universiteit Brussel, het huidige Odyssee, en is auteur van verschillende handboeken Zakelijke Communicatie.
Geselecteerd voor deelname aan het Museumproject Textielfestival Leiden 2020
Geselecteerd voor deelname aan de wedstrijd Textielfestival 2019 te ‘s Hertogenbosch/Nederland
"De Ontdekking van de Hemel“ In haar beeldend werk flirt Tania graag met vorm en lijn en dit in erg verscheiden materialen en technieken. In haar composities geeft ze op een sobere manier duiding aan haar gevoelsmatige betrokkenheid met een bepaald gegeven dat haar emotioneel heeft geraakt. Haar reizen dienen vaak als inspiratiebron. In haar onverdroten zoektocht ontwikkelde Tania een geheel eigen beeldtaal van serene stilte.” Luc Van Cauter, galeriehouder, De Ontdekking van de Hemel
Uitgifte van premieplaat/zeefdruk werkjaar 2011-2012 voor de ereleden van de Kunstkring Waasmunster – website
Sinds maart 2010 hangen er schilderijen in de exclusieve damesschoen- en accessoirewinkel Inhérence – Belseledorp 183 – 9111 Belsele
November 2009 - De Vlaamse Overheid heeft 3 schilderijen gekocht van Tania Verhasselt ter verfraaiïng van de ontvangstzaal Maria Baers – Kanselarij – te Brussel.
November 2009 - The Flemish Government has bought 3 paintings from Tania Verhasselt for the decoration of a new meeting and reception room in Brussels 'Maria Baers'.
Fons De Bleser, kunstcriticus, schreef naar aanleiding van haar tentoonstelling in Galerij ’t Houten Geveltje o.a. het volgende:
Voor iemand die voor de eerste maal geconfronteerd wordt met het werk van Tania Verhasselt, moet het een ervaring van betekenis zijn. Zich in haar wereld geestelijk en gevoelsmatig te verplaatsen, vergt vooral een groot gevoel voor smaak en schoonheid.
Toen ik in 1984 in aanraking kwam met haar tekeningen, viel het me op dat deze fijngevoelige impressies een weergave waren van het toenmalig tijdsgebeuren. We konden toen reeds aanvoelen dat haar oeuvre een met symboliek doorweven beeld zou ophangen van haar streven naar rechtvaardigheid en vrijheid in de expressie.
Werkend met acryl en pastel grijpt zij soms naar de techniek van de collage en de batik om de compositie sfeervol uit te bouwen. Nergens ervaart men enige agressiviteit in haar doeken. Opvallend komt haar liefde voor de materie tot uiting. Het haarfijn aanvoelen van de spanbogen en het werken met kleur op kleur, maakt de sterkte van haar picturale eigenheid uit. Het zijn deze kenmerken die elke kijker moeten verbazen en bekoren.
Emotioneel geladen zijn haar doeken als een kleurenepos, geschilderd met vuur en passie tot een harmonisch geheel. Haar bijna onuitputtelijke inspiratie geeft deze bezielde kunstenares de kracht om dynamisch haar impressies met beheerste penseeltrekken op doek te verwoorden. Zo spant zij een boog tussen materie en het innerlijk gedachtengoed, tussen de tastbare massa en het oplevende kleurenspel. Raakpunt met de 'action painting' van Pollock, dat op zich een uitvloeisel is van het abstract expressionisme, is haar niet vreemd zodat Tania zich hierdoor een geëigende beeldvorming heeft eigen gemaakt. Bovendien schrkit ze er niet voor terug om haar verhaal mee te delen in triptieken. Hierin kan ze zich volledig uitleven en het resultaat moet elke aandachtige kijker ontroeren en hem of haar de gelegenheid geven om er zijn eigen dromen bij in te vullen.